Γράφει ο Ιωάννης Σερέφογλου
O μέντορας, ως ένας συμβουλευτικός θεσμός, έχει ενεργοποιηθεί στις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, δηλαδή σε όλα τα νηπιαγωγεία, τα δημοτικά, τα γυμνάσια και τα λύκεια της Ελλάδας.
Ο/Η μέντορας αποτελεί ένα είδος Παιδαγωγικού Συμβούλου. Χρειάζεται να υποστηρίζει κάθε νεοδιόριστο/η εκπαιδευτικό ή πρόσφατα τοποθετημένο/η στη σχολική μονάδα μόνιμο/η ή αναπληρωτή/τρια- ωρομίσθιο/α εκπαιδευτικό, με προϋπηρεσία έως πέντε έτη. Είναι πολύ σημαντικό, όπως φαίνεται από έρευνες αυτή η ομαλή ένταξη στη σχολική μονάδα ώστε ο νέος/η νέα να επιλύει όλα τα πιθανά προβλήματα, να βρίσκει τις πληροφορίες που αναζητά, τις επεξηγήσεις σε πιθανές απορίες, αλλά και συμβουλές ώστε ομαλά ο νέος/η νέα να αποτελέσει μέρος του συνόλου της σχολικής μονάδας. Ο/Η μέντορας και η σχέση με αυτόν/ην μάλιστα είναι κρίσιμη, αφού αυτή συντελεί στην αποτελεσματική ένταξη και λειτουργία του νέου ή της νέας εκπαιδευτικού στο σχολείο.
Ένας/Μία μέντορας, επιπλέον, συμβάλλει αποδεδειγμένα και στην διδακτική αυτο-αποτελεσματικότητα του νέου/της νέας εκπαιδευτικού στη σχολική μονάδα. Μπορεί μεθοδικά να τον/την υποστηρίξει ώστε να συμβάλλει στη ποιοτική αναβάθμιση της διδασκαλίας του/της και στην περαιτέρω ανάπτυξη των ικανοτήτων και δεξιοτήτων του/της με τελικό αποδέκτη τους μαθητές και τις μαθήτριες. Για αυτούς, άλλωστε, λειτουργεί το σχολείο.
Μέντορας, βέβαια, δεν είναι κάθε έμπειρος εκπαιδευτικός και για αυτό χρειάζεται εκπαίδευση-επιμόρφωση. Χρειάζεται να έχει αναπτύξει δεξιότητες ώστε να μπορεί να συμβουλεύει ορθά και ανατροφοδοτικά, να υποστηρίζει αναστοχαστικά, να εναθρρύνει μεθοδικά τον νέο και νέα, ως ένας/μία έμπειρός/η συνάδελφος. Δεν είναι ο/η μέντορας ανώτερος ή ανώτερη, αλλά ισότιμος υποστηρικτής που έρχεται να διακονήσει τον νέο/τη νέα εκπαιδευτικό, παρά να τον/την ελέγξει.
Έμπειροι/ες εκπαιδευτικοί που έχουν ολοκληρώσει την εκπαίδευσή τους, στον τελικό αναστοχασμό τους σημειώνουν τι κέρδισαν και με ποια αισθήματα θα υπηρετήσουν τώρα τον θεσμό που εισάγεται στις σχολικές μονάδες:
Ένα πρόγραμμα όπως το πρόγραμμα Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών, Mentoring και Συμβουλευτική, του ΚΕΔΙΒΙΜ του ΕΚΠΑ ενισχύει τη συμβολή σε έναν εκπαιδευόμενο νεοδιόριστο, που βρίσκεται ξαφνικά μπροστά σε ένα κοινό και που πρέπει να διεκπεραιώσει αρκετά θέματα. Επίσης, ως εκπαιδευτικός με εμπειρία πλέον θα ήθελα να μοιραστώ τη γνώση αλλά και να πάρω τη γνώση στην πιο σύγχρονη μορφή της.
Γνώρισα την μεντορική τέχνη στην εκπαίδευση, τη συμβουλευτική και τι ακριβώς σημαίνει υποστήριξη. Πέρα όμως από την εκπαίδευση, όλα όσα έμαθα θα με βοηθήσουν και σε άλλα περιβάλλοντα και πεδία.
Το πρόγραμμα καλύπτει ακριβώς τις ανάγκες μας ως εκπαιδευτικοί, οπότε, η επιμόρφωση όπως πραγματοποιείται είναι πλήρως ολοκληρωμένη.