Γράφει η Ηρώ Ποταμούση
Η θετική δυναμική που διαμορφώνεται μέσω της δημιουργίας θετικού κλίματος αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά σημεία ενδυνάμωσης της ομάδας. Καλό είναι να προτείνουμε δραστηριότητες που προάγουν τον συναγωνισμό έναντι του ανταγωνισμού, να αποφεύγουμε στην αρχή δραστηριότητες που εστιάζουν στον ανταγωνισμό, την εξαίρεση και την υπεροχή αλλά να προτιμούμε τις δραστηριότητες που βοηθούν στην προώθηση της διασύνδεσης, της εμπιστοσύνης και της ασφάλειας.
Παράλληλα, σύμφωνα με τον Brendon Burns, διευθυντή στο τμήμα θεάτρου για την Κοινότητα του Liverpool Institute of the Performing Arts, εξαιρετικά βοηθητικό στην ανάπτυξη μιας θετικής δυναμικής της ομάδας είναι η αξιοποίηση της παρουσίας μας ως εμψυχωτές. Πως μπορώ να το καταφέρω αυτό;
➢ Δείχνω αληθινό ενδιαφέρον προς τους συμμετέχοντες.
Δεν προσποιούμαι ότι με ενδιαφέρει. Με ενδιαφέρει ο καθένας και η καθεμία πραγματικά. Ένας τρόπος που μπορεί να φανεί αυτό είναι να ξέρω τα ονόματά τους. Συχνά εμψυχωτές, που συναντούν πολλές ομάδες ξεκινούν με φράσεις όπως: «Καλησπέρα, είμαι ο/η τάδε και θα ήθελα να ξέρετε ότι δεν θα θυμάμαι τα ονόματά σας». Αυτή η φράση αυτόματα προτείνει απόσταση και διάκριση του εμψυχωτή από την ομάδα. Η πρόταση, είναι να βρει κανείς τεχνικές ώστε να θυμάται τα ονόματα των ανθρώπων με τους οποίους συνεργάζεται – το μυαλό μας είναι υπό εκπαίδευση εργαλείο άλλωστε. Στην περίπτωση που υπάρχει πολύ μεγάλη δυσκολία ίσως είναι καλό να καλύπτει αυτή του την αδυναμία.
➢ Παρουσιάζω αληθινό «μη ενδιαφέρον» στο αποτέλεσμα.
Συχνά, ως εμψυχωτές, εστιάζουμε στο αποτέλεσμα μιας δραστηριότητας. Παρουσιάζοντας «μη ενδιαφέρον» στο αποτέλεσμα, ανοίγουμε τον χώρο και προτείνουμε στους συμμετέχοντες να δράσουν ελεύθερα χωρίς την αγωνία της απόδοσης από τον εμψυχωτή και την ομάδα.
➢ Κατέχω τον χώρο.
Δεν έχω την τάση να ‘υπερασπιστώ’ τον χώρο φοβούμενος/η ότι οι συμμετέχοντες με απειλούν. Κινούμαι με αυτοπεποίθηση, δείχνω ασφαλής, ακούω προσεκτικά, είμαι ανοιχτός/ή, δίνω άδεια, επικοινωνώ, δεν εξαιρώ τον εαυτό μου από την ομάδα. Ένα παράδειγμα που βοηθά είναι ο τρόπος που δίνει κανείς οδηγίες: Εμείς έναντι τους εσείς, όχι θέλω να κάνετε αλλά ας κάνουμε.
Εν κατακλείδι, η συμμετοχή στις ομάδες και η θετική δυναμική τους εκπαιδεύει τα άτομα σε ποικίλες κοινωνικές διαδικασίες. Αν, λοιπόν, η συνοχή, η δημιουργία θετικού κλίματος, η σταθερότητα αλλά και η αλλαγή σε μια ομάδα εξαρτάται από τα μέλη της και την ενεργό και υπεύθυνη συμμετοχή τους, μήπως κοιτάζοντας την μεγάλη εικόνα, στο κοινωνικό μάκρο-επίπεδο, η συνοχή και η εύρυθμη δυναμική της κοινωνίας είναι – κατά κάποιον τρόπο – εκπαιδεύσιμη;