Blog

Ο μέντορας των μελλοντικών εκπαιδευτικών στην πρακτική των φοιτητών στο σχολείο

Ο μέντορας των μελλοντικών εκπαιδευτικών στην πρακτική των φοιτητών στο σχολείο

Γράφει ο Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης

Τι προσφέρει και τι κερδίζει ένας μέντορας;

Ο εκπαιδευτικός – μέντορας που συνεργάζεται με το Πανεπιστήμιο στο πλαίσιο της πρακτικής-διδακτικής άσκησης των φοιτητών και εκπαιδεύεται ως μέντορας στις τεχνικές και διαδικασίες, μέσα από αυτές κερδίζει:

  • άμεση σχέση με την ακαδημαϊκή κοινότητα,
  • ενημέρωση για ό, τι νέο στην παιδαγωγική προσέγγιση και τη διδακτική μεθοδολογία,
  • αναστοχασμό της προσωπικής του θεωρίας και πράξης,
  • ανανέωση μέσα από τη σχέση με την πανεπιστημιακή κοινότητα και κυρίως με τους νέους εκπαιδευτικούς.

Ο μέντορας είναι ένας σημαντικός παράγοντας στην εκπαίδευση των μελλοντικών/νέων εκπαιδευτικών, αφού προσφέρει και συναισθηματική και επαγγελματική υποστήριξη μέσω της σχέσης που αναπτύσσεται και εξελίσσεται από εκπαιδευτική σε συναδελφική. Από αυτόν/ήν ο νέος/η νέα εκπαιδευτικός αναμένει να λάβει γνώση, συμβουλή, γνώμη, υποστήριξη και νέες ευκαιρίες (Johnson & Ridley, 2004).

Ο μέντορας από την πλευρά του αναλαμβάνει να γίνει:

  • Πρότυπο έμπνευσης και καλό παράδειγμα δασκάλου
  • Καθοδηγητής και βοηθός στη σχολική κουλτούρα
  • Παρατηρητής του μαθήματος και των στάσεων του νεοδιόριστου εκπαιδευτικού
  • Υποστηρικτής και διαμορφωτής ευκαιριών
  • Κριτικός φίλος που προσφέρει εποικοδομητική κριτική
  • Εκπαιδευτής στον καθορισμό στόχων, στον σχεδιασμό μαθήματος και στην επιλογή διδακτικών τεχνικών (Kwan & Lopez-Real, 2005)

Δεν παρέχει πρακτική-εργαλειακή υποστήριξη, αλλά δημιουργεί το κατάλληλο πλαίσιο ώστε ο ίδιος ο μελλοντικός/νέος εκπαιδευτικός με τις δικές του ενέργειες να κρίνει την καθημερινή διδακτική πρακτική, να σκεφτεί και να δοκιμάσει εναλλακτικές πρακτικές και να αναστοχαστεί τη θεωρία και την πράξη του όσον αφορά τη διδασκαλία (Wang, 2001).

Πώς γίνεσαι μέντορας;

Αυτό σημαίνει ότι δεν χρειάζεται απλώς να είναι κάποιος έμπειρος εκπαιδευτικός για να είναι καλός μέντορας ούτε να έχει μόνο σημαντικό αριθμό πτυχίων και προσόντων. Χρειάζεται να εκπαιδευτεί και να αποκτήσει τις δεξιότητες και ικανότητες που χρειάζονται ώστε μέσα από την μεντορική σχέση να κερδίζει ο νέος/η νέα εκπαιδευτικός όσα χρειάζεται, για να αναπτυχθεί προσωπικά και επαγγελματικά. Παράλληλα, και ο μέντορας να κερδίσει από τη κοινότητα των μεντόρων και την εκπαίδευσή του/της, αλλά και από τη γνωριμία του με νέες θεωρίες και στρατηγικές, ένα άνοιγμα σε νέες προσεγγίσεις που προκαλούν συνεχή ανανέωση και αναστοχασμό.

Ο αναστοχαστικός εκπαιδευτικός πάντα προοδεύει με απτά αποτελέσματα για αυτόν/την και τους γύρω του!

Scroll to Top
Μετάβαση στο περιεχόμενο