Blog

Παιχνίδι: Η παιδαγωγική του διάσταση στην εκπαίδευση

Γράφει η Ασπασία Δανιά
Το παιχνίδι είναι ένας αυθεντικός τρόπος  μάθησης για την επίτευξη πολλαπλών μαθησιακών αποτελεσμάτων σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, δεδομένου ότι, ανεξάρτητα από την ηλικία τους, οι μαθητές έχουν εσωτερικά και εξωτερικά κίνητρα για να παίξουν παιχνίδια.  Οι εκπαιδευτικοί όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων και τομέων θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν για να σχεδιάσουν παιχνίδια που προωθούν την παιγνιώδη συμπεριφορά, σύμφωνα με το παιδαγωγικό πλαίσιο μάθησης που βασίζεται στο παιχνίδι.

Για πρώτη φορά παρουσιάζεται ένα πλαίσιο παιδαγωγικής δράσης στο οποίο οι συμμετέχοντες θα  γνωρίσουν, θα εξασκηθούν βιωματικά και θα ανταλλάξουν ιδέες εκπαιδευτικού σχεδιασμού βασισμένες σε τέσσερις διαφορετικές προσεγγίσεις παιχνιδιών: (α) Εκπαιδευτικά παιχνίδια, (β) Ψυχαγωγικά παιχνίδια, (γ) Μάθηση μέσω δημιουργίας παιχνιδιών, και (δ) Παιχνιδοποίηση. Η βιωματική ενασχόληση με τις παραπάνω προσεγγίσεις θα φέρει τους συμμετέχοντες σε επαφή με καινοτόμες παιδαγωγικές πρακτικές και τεχνικές εκπαίδευσης βασισμένες στην κουλτούρα “maker”.

Πως ορίζουμε την παιδαγωγική που βασίζεται στο παιχνίδι?

Η παιδαγωγική με βάση το παιχνίδι δύσκολα μπορεί να οριστεί σε ένα μόνο επιστημολογικό επίπεδο. Συμπεριφορικά, γνωστικά και κοινωνικο-συναισθηματικά στοιχεία ή συνδυασμοί τους μπορούν να χρησιμοποιηθούν για το σχεδιασμό ενός παιχνιδιού, μιας δραστηριότητας παιχνιδιού ή ενός γενικού μοντέλου μάθησης βασισμένης σε παιχνίδια. Ωστόσο, σε ένα γενικότερο επίπεδο, οι παιδαγωγικές που βασίζονται στο παιχνίδι είναι εκείνες που προωθούν την παιγνιώδη μάθηση, ή αλλιώς τη μάθηση που προκύπτει ως αποτέλεσμα εμπειριών που είναι εγγενώς ευχάριστες. Ως διευκολυντές της μάθησης, θέλουμε ανεξάρτητα από την επιστημονική εστίαση των μαθητών, να τους βοηθήσουμε να κατανοήσουν ότι τα παιχνίδια είναι μια μορφή προγράμματος σπουδών με δυνατότητες και περιορισμούς. Αυτοί οι περιορισμοί καθορίζουν τι μπορεί να διδαχθεί μέσω των παιχνιδιών, για ποιο σκοπό και πώς αυτό πρέπει να διδαχθεί και να εφαρμοστεί σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο. Σε κάθε επιστημονικό πεδίο, η μάθηση με βάση τα παιχνίδια θα πρέπει να χρησιμοποιείται ως μέσο για την παροχή και τη διευκόλυνση ευκαιριών στους μαθητές να ανακαλύψουν και να κατασκευάσουν τη γνώση και την κατανόησή τους.

Η σημασία του παιχνιδιού στην συναισθηματική ανάπτυξη και εξέλιξη του παιδιού παίζει καθοριστικό ρόλο, ενώ, παράλληλα οι παιδαγωγικές του διαστάσεις είναι πολύπλευρες. Τέλος, το παιχνίδι δημιουργεί στο μαθητή – παιδί χώρο έκφρασης,  ανάπτυξης δεξιοτήτων & αισθήσεων, προβληματισμού και ενθάρρυνσης της λογικής του σκέψης, ψυχαγωγείας, κοινωνικοποίησης και δημιουργία νέων εικόνες και εμπειριών μέσα από το βιωματικό τρόπο της παιδαγωγικής του διάστασης.

 

Scroll to Top
Μετάβαση στο περιεχόμενο