Blog

Προγράμματα εξ αποστάσεως Έρευνα

Πλατφόρμα δημιουργίας διάδρασης μέσω ψηφιακού υλικού

Γράφει ο Φίλιππος Κατσούλης
Η διάδραση μέσω ψηφιακών τεχνολογιών έχει εκπληκτικές δυνατότητες στην εκπαίδευση και καταβάλλονται τεράστιες προσπάθειες και ενδιαφέρον για την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών για καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα. Ως εκ τούτου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποστηρίζει σθεναρά, μέσω πολιτικών και χρηματοδότησης, την ψηφιακή μάθηση στο Ευρωπαϊκό Εκπαιδευτικό Σύστημα. Επιπλέον, η πανδημία του COVID-19 έχει δείξει δραματικά την αναγκαιότητα ευρέως προσβάσιμων διαδικτυακών εκπαιδευτικών πόρων.

Δυστυχώς, οι μαθητές με αναπηρία συχνά μένουν εκτός αυτής της κύριας ροής έρευνας και καινοτομίας στις Εκπαιδευτικές Τεχνολογίες, επειδή οι πλατφόρμες και τα εργαλεία δεν έχουν σχεδιαστεί λαμβάνοντας υπόψη αυτήν την ομάδα χρηστών. Ως αποτέλεσμα, οι μαθητές με αναπηρίες να μειονεκτούν διπλά: όχι μόνο δεν μπορούν να επωφεληθούν από τις νέες διδακτικές μεθοδολογίες, αλλά δεν μπορούν ακόμη και να έχουν πρόσβαση σε πιο παραδοσιακό ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό τύπου σχολικού βιβλίου για να υποστηρίξουν την ατομική τους μελέτη.

Το λογισμικό INDIeOpen που παρουσιάζεται παρακάτω, είναι το αποτέλεσμα του INDIe και του INDIe4All δύο Erasmus+ KA201 projects (2018-1-ES01-KA201-050924 και  2020-1-ES01-KA201-083177) που συντονίζεται από το Πανεπιστήμιο της Καρθαγένης της Ισπανίας.

Αποτελείται από ένα εργαλείο συγγραφής, το οποίο επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς να δημιουργούν εύκολα διαδραστικές ψηφιακές μονάδες μάθησης εφαρμόζοντας τις αρχές του Universal Design for Learning.

Υπάρχει δυνατότητα για προώθηση της συμμετοχής των μαθητών?

Ένα ευρύ φάσμα widgets μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να συμπεριλάβει κάθε είδους η διάδραση μέσω δραστηριοτήτων στις ενότητες, οι οποίες τις καθιστούν ελκυστικές για τους μαθητές. Παραδείγματα είναι:

  • Drag and drop
  • Ταιριάξτε τα ζευγάρια
  • Παζλ
  • Ταξινόμηση όρων σε στήλες
  • Μαντέψτε τη λέξη
  • Κρεμάλα
  • Και διαδραστικά βίντεο!

Πολλά περισσότερα widget είναι διαθέσιμα και περισσότερα προστίθενται τακτικά στην πλατφόρμα.

Παραδείγματα μονάδων που δημιουργήθηκαν από τα μέλη του έργου μπορούν να βρεθούν στην ιστοσελίδα των έργων ή στην περιήγηση στο αποθετήριο Ανοικτών Εκπαιδευτικών Πόρων (ΑΕΠ) των έργων .

Υπάρχει δυνατότητα να επιτευχθεί εκπαίδευση χωρίς αποκλεισμούς?

Ένας σημαντικός στόχος είναι το εκπαιδευτικό περιεχόμενο να είναι όσο το   δυνατόν πιο προσβάσιμο. Ύστερα από στενή συνεργασία μεταξύ  προγραμματιστών και ατόμων με αναπηρίες ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες προέκυψε ένα ιδανικό εργαλείο σύμφωνα με τις αρχές του Καθολικού Σχεδιασμού για μάθηση.

Για παράδειγμα, κάθε ενότητα περιλαμβάνει ένα μενού για τους μαθητές να προσαρμόσουν την περιήγησή τους στις ενότητες, να αλλάξουν το μέγεθος της γραμματοσειράς, το χρώμα του φόντου, το χώρο γραμμής κ.λπ., ώστε να αισθάνονται όσο το δυνατόν πιο άνετα όταν μελετούν το περιεχόμενο. Έχουν τη δυνατότητα να επισημάνουν κείμενο και να προσθέσουν αυτοκόλλητες σημειώσεις. Για μαθητές με προβλήματα όρασης, το περιεχόμενο είναι τέλεια προσβάσιμο χρησιμοποιώντας ένα πρόγραμμα ανάγνωσης οθόνης, ακόμη και οι η διάδραση μέσω δραστηριοτήτων όπως το Drag and Drop μπορούν να ολοκληρωθούν χρησιμοποιώντας το πληκτρολόγιο. Τέλος, μια φωνητική διεπαφή χρήστη (Voice User Interface) είναι διαθέσιμη για αλληλεπίδραση, μετακίνηση και ολοκλήρωση δραστηριοτήτων εντός των ενοτήτων, (βλέπε Διεπαφή χρήστη φωνής (VUI) (upct.es)), η οποία αφορά μαθητές  με μειωμένη κινητικότητα.

Scroll to Top