Blog

Καλή αρχή για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Καλή αρχή για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων

γράφει ο Μάριος Κουκουνάρας Λιάγκης

Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων σε νηπιαγωγεία, δημοτικά και γυμνάσια αποτιμώνται θετικά από τους εκπαιδευτικούς στην πρώτη φετινή τους εφαρμογή.

Αυτό δείχνει η έρευνα μέσω της ηλεκτρονικής συμπλήρωσης ερωτηματολογίου για την εφαρμογή του νέου θεσμού στα σχολεία, που ολοκλήρωσε από τις 15 έως 30 Ιουνίου το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). Σε αυτήν συμμετείχαν  ένα πολύ μεγάλος αριθμός σχολείων και για αυτό τα αποτελέσματα θεωρούνται έγκυρα και αξιόπιστα. Συνολικά συμμετείχαν 11039 σχολεία (5156 νηπιαγωγεία, 4166 δημοτικά, και 1717 γυμνάσια).

Είναι σημαντικό ότι η επιμόρφωση και εκπαίδευση των εκπαιδευτικών στη μεθοδολογία που ακολουθούν στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και την εφαρμογή και αξιολόγηση της βιωματικής μάθησης έχει προστιθέμενη αξία καθώς οι εκπαιδευτικοί απέκτησαν εμπειρία σε θέματα, όπως η εργαστηριακή διδασκαλία και το portfolio.

Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων συμβάλλουν στη διαφοροποίηση της παιδαγωγικής μεθοδολογίας

Οι εκπαιδευτικοί κατά 58% αποτιμούν θετικά (άριστα 6%, ικανοποιητικά 52%) τη συνεισφορά των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων στην εισαγωγή ή/και διερεύνηση της εφαρμογής της βιωματικής, εργαστηριακής και διερευνητικής μεθοδολογίας. Είναι σημαντική αυτή η παραδοχή, γιατί είναι ερευνητικά γνωστό ότι η αλλαγή στο εκπαιδευτικό παράδειγμα είναι πολύ δύσκολη. Οπότε μία τέτοια εμπειρία μπορεί να έχει επίδραση στη διδασκαλία και άλλων γνωστικών αντικειμένων του Προγράμματος Σπουδών. Στην αλλαγή τους συνέβαλε η εμπειρία στην ομαδοσυνεργατική μέθοδο (85,9%),  τα εργαστήρια κατασκευής ή και παρουσιάσεις, παιχνίδια, θεατρικά δρώμενα (69%),  εκπαιδευτική μεθοδολογία «Έρευνα –δράση» και το «project» (52%).

Το portfolio ως μεθοδολογικό εργαλείο αξιολόγησης του μαθητή/-τριας

Η αξιοποίηση ως εργαλείο αξιολόγησης και ανατροφοδότησης του portfolio, δηλαδή του φακέλου επιτευγμάτων του μαθητή/της μαθήτριας αποτιμάται θετικά (47,8%),  παρόλο που  στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση δεν υπήρχε προηγούμενη εμπειρία. 

Κερδισμένοι φυσικά είναι οι μαθητές/-τριες

Συμμετείχαν περισσότερο στη μαθησιακή διαδικασία με αποτέλεσμα την ολιστική και ολόπλευρη ανάπτυξή τους και την ενίσχυση  των γνώσεων, των στάσεων, των αξιών και των δεξιοτήτων τους. Οι εκπαιδευτικοί θεωρούν κατά 76,6% ότι οι μαθητές/-τριες ανταποκρίθηκαν σε μεγάλο έως πολύ μεγάλο βαθμό στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων. 

Τέλος, να σημειωθεί ότι το 97% των εκπαιδευτικών αντιμετώπισαν και κάποιο πρόβλημα στην εφαρμογή, από τα οποία εξέχον είναι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών (33,3%), για την οποία απαιτούνται ενέργειες τόσο από το ΙΕΠ όσο και από άλλους φορείς, όπως είναι τα πανεπιστήμια με τα ΚΕΔΙΒΙΜ κ.ά.

Αναλυτικά η έρευνα: http://iep.edu.gr/el/component/k2/1710-apotelesmata-apotimisis-tis-efarmogis-ton-ergastirion-deksiotiton-gia-to-sx-etos-2021-2022

 

Scroll to Top
Μετάβαση στο περιεχόμενο