Γράφει η Αγορίτσα Γόγουλου
Η ανεστραμμένη μάθηση (Flipped Learning) έχει κερδίσει ευρεία αποδοχή και προωθείται έντονα ως μια αποτελεσματική προσέγγιση για τη μάθηση, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια. Η ανεστραμμένη μάθηση αναδιαμορφώνει τον ρόλο των εκπαιδευτών και των μαθητών και βασίζεται σε τέσσερις πυλώνες που λειτουργούν ως βάση για να βοηθήσουν τους εκπαιδευτές να εφαρμόσουν με επιτυχία ένα μοντέλο ανεστραμμένης μάθησης:
- Ευέλικτο περιβάλλον: Εργαλεία και πόροι, είτε βασίζονται στην τεχνολογία είτε όχι, μπορούν να σχεδιαστούν ή να δημιουργηθούν για να υποστηρίξουν ένα ευέλικτο μαθησιακό περιβάλλον.
- Μαθησιακή κουλτούρα: Η ουσία της ανεστραμμένης μάθησης είναι να επικεντρώνεται στον εκπαιδευόμενο. Οι εκπαιδευτές πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τα χαρακτηριστικά των εκπαιδευόμενων και να παρέχουν δραστηριότητες και πόρους μάθησης εντός και εκτός τάξης.
- Στοχευμένο περιεχόμενο: Τα σχέδια διδασκαλίας και αξιολόγησης πρέπει να υποστηρίζουν κατάλληλα τη μαθησιακή διαδικασία, εστιάζοντας στον σχεδιασμό των δραστηριοτήτων εντός και εκτός τάξης, στην επιλογή ή ανάπτυξη κατάλληλου περιεχομένου και στη διασφάλιση μιας ομαλής ροής που προάγει την αλληλεπίδραση με το μαθησιακό περιεχόμενο και την κατάκτηση της γνώσης.
- Επαγγελματίας εκπαιδευτής: Οι εκπαιδευτές πρέπει να γνωρίζουν το εκπαιδευτικό υλικό και τους μαθητές τους, ώστε να αναπτύξουν ένα σχέδιο για να τους βοηθήσουν να προχωρήσουν και να διευκολύνουν τη μάθηση.
Το μοντέλο της ανεστραμμένης διδασκαλίας ενέχει τόσο ευκαιρίες όσο και προκλήσεις. Αναμφίβολα, η αξιοποίηση της ανεστραμμένης μάθησης στην εκπαίδευση προσφέρει αρκετά πλεονεκτήματα, όπως η αυξημένη εμπλοκή των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία και η ανάπτυξη μεταγνωστικών δεξιοτήτων. Ωστόσο, παρουσιάζει επίσης πολλές προκλήσεις που απαιτούν προσοχή. Αυτές οι προκλήσεις αφορούν τη διάρκεια του βιντεοσκοπημένου περιεχομένου, τη δημιουργία του υλικού για την ανεστραμμένη μάθηση, τον χρόνο που χρειάζονται οι μαθητές για να κατανοήσουν πλήρως το μαθησιακό υλικό, την απουσία άμεσης ανατροφοδότησης στους μαθητές και αλληλεπίδρασης με τον εκπαιδευτή, καθώς και τη συνολική διάρθρωση του μαθήματος και τον προγραμματισμό της ακολουθίας των δραστηριοτήτων που μπορούν να πραγματοποιηθούν. Επιπλέον, είναι κρίσιμο να δημιουργηθούν ποικίλες δραστηριότητες προσαρμοσμένες στις διαφορετικές φάσεις του μοντέλου, με στόχο τόσο την παρακίνηση και τη διατήρηση του ενδιαφέροντος όσο και την επίτευξη των επιδιωκόμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων. Από την πλευρά του εκπαιδευτή, υπάρχει ανάγκη για την ανάπτυξη κατάλληλων ψηφιακών δεξιοτήτων, τη χρήση κατάλληλων και φιλικών προς τον χρήστη ψηφιακών εργαλείων για τον σχεδιασμό εκπαιδευτικού υλικού αλλά και για την αποτελεσματική οργάνωση και διαχείριση του μαθήματος.
Εάν επιδιώκετε τον μετασχηματισμό της παραδοσιακής εκπαιδευτικής διαδικασίας σε πιο μαθητοκεντρική, δεν έχετε παρά να σκεφτείτε και να υιοθετήσετε στρατηγικές και τεχνικές μάθησης που προάγουν την ενεργό συμμετοχή, τη συνεργασία, την ομαδική εργασία και να διαμορφώσετε κατάλληλες δραστηριότητες που «αντιστρέφουν» τη μαθησιακή διαδικασία…