Blog

Τι σημαίνει να είσαι εκπαιδευτικός στην Ελλάδα

Τι σημαίνει να είσαι εκπαιδευτικός στην Ελλάδα, σήμερα;

Οι εκπαιδευτικοί στην Ελλάδα σε όλες τις βαθμίδες χρειάζεται να αφιερώσουν αρκετά χρόνια σε σπουδές, εκπαιδεύσεις και επιμορφώσεις, για να φτάσουν να εργαστούν στην τάξη και να διδάξουν.

Μόλις φέτος, μετά από μία δεκαετία έγιναν μόνιμοι διορισμοί στη γενική εκπαίδευση.

Αυτό σημαίνει ότι, όταν πια εισέρχονται επαγγελματικά στον χώρο έχουν διαμορφώσει ήδη την ταυτότητά τους και έχουν αποκτήσει βασικές και ειδικές γνώσεις μέσω των προπτυχιακών, μεταπτυχιακών σπουδών και άλλων προγραμμάτων συμπληρωματικής εκπαίδευσης, όπως είναι τα μοριοδοτούμενα προγράμματα που παρέχει το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ.

Αλλά, όταν βρεθούν στο σχολείο, είτε ως αναπληρωτές, είτε ως μόνιμοι, διαπιστώνουν την ανάγκη ειδικών γνώσεων και εμπειριών, που χρειάζεται να έχουν κατακτήσει, πρώτα για να λειτουργήσουν στην τάξη, που είναι το βασικό, αλλά και για να προσφέρουν όσα οραματίζονται, χωρίς να απογοητεύονται από την ασυνέχεια νόμων και πράξης, συνεχών αλλαγών και διοικητικών υποχρεώσεων, που τους αποπροσανατολίζουν από τον ρόλο τους.

Και το όραμα χρειάζεται να μετουσιώνεται με τις ειδικές γνώσεις σε πράξη, γιατί το σχολείο, χωρίς τη δημιουργικότητα και τον αγώνα των εκπαιδευτικών για αλλαγή και μετασχηματισμό, παραμένει μία φυλακή, για τους μαθητές και τις μαθήτριες, αλλά και για τους ίδιους/ες, όπως έλεγε από το 1930 η παιδαγωγός Maria Montessori.

Είναι αλήθεια ότι η εκπαίδευση, όσο και αν διαμορφώνεται από πάνω και κεντρικά, από το Υπουργείο, στην εφαρμογή οι εκπαιδευτικοί είναι αυτοί/ές που την έχουν στα χέρια τους. Για αυτό οι γνώσεις που έχουν οι ίδιοι/ες και η εφαρμογή τους στην πράξη εξαρτώνται από την ποιότητα της εκπαίδευσης που έχουν λάβει και φυσικά την προσωπική τους ευθύνη.

Ζητούνται πολλά είναι αλήθεια και μάλιστα με μικρή αμοιβή. Αλλά στην πραγματικότητα οι ανταμοιβές από τους μαθητές, τις μαθήτριες, τους γονείς, τους συναδέλφους και από τον εαυτό τον ίδιο εξισορροπούν το έλλειμμα.

Δεν ισχύει βέβαια για όλους το εκπαιδευτικούς η συνθήκη αυτή. Τα πτυχία και οι βεβαιώσεις αρκούν για να έχει κανείς καλή θέση στους πίνακες διορισμού και να εργαστεί ίσως. Αλλά, για να λειτουργήσει ουσιαστικά ως εκπαιδευτικός και να έχει ισορροπία ουσιαστική στην επαγγελματική και προσωπική ζωή (σχετίζονται στο λειτούργημα του εκπαιδευτικού) απαιτείται γνώση, εμπειρία, πραγματική επάρκεια ικανοτήτων και όχι ‘χαρτιά’. Για αυτό, στο Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. του Ε.Κ.Π.Α. και για τα μοριοδοτούμενα προγράμματα του Learn Inn Ε.Κ.Π.Α., δεν ισχύει η λαϊκή έκφραση “Πάρε το χαρτί”.

Αντίθετα σε αυτά τα προγράμματα, που σχεδιάζονται και εφαρμόζονται από τους ειδικούς της εκπαίδευσης βρίσκει κανείς, όσες γνώσεις δεν έλαβε σε προπτυχιακό ή μεταπτυχιακό επίπεδο για να είναι επαρκής στο σχολείο και στους ποικίλους ρόλους που καλείται να αναλάβει.

Καλείστε να εργαστείτε στο σχολείο, σύμφωνα με έρευνες, συνολικά 1.170 ώρες. Αυτές είναι ώρες διδασκαλίας στην οποία απαιτούνται χειρισμός και χρήση ποικίλων μεθόδων ώστε η ομάδα να λειτουργήσει επιτυχημένα και να έχει αποτέλεσμα η διδακτική πράξη. Για αυτό το ύψιστο λειτούργημα, το μοριοδοτούμενο 9μηνο πρόγραμμα «Εκπαίδευση στην Εμψύχωση και Ενδυνάμωση Ομάδων» είναι πραγματικό εφόδιο, γιατί προσφέρει εμπειρία με τις συναντήσεις (δια ζώσης ή εξ αποστάσεως) που περιλαμβάνει.

Σημαντικό επίσης προσόν είναι να διαχειρίζεσαι τα συναισθήματα, τις συμπεριφορές και τις καταστάσεις με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας. Για αυτό έχει σχεδιαστεί το πρωτοποριακό μοριοδοτούμενο 9μηνο πρόγραμμα «Σχολική Ψυχολογία και Συναισθηματική Διαχείριση στην Εκπαίδευση», για να προσφέρει εργαλεία και εμπειρία σε όλους και όλες.

Από την άλλη, η σημερινή εκπαίδευση τείνει να γίνει συμπεριληπτική και δεν γίνεται να μην γνωρίζει ο/η εκπαιδευτικός πώς να διαχειριστεί ζητήματα Ειδικής Αγωγής, όταν μάλιστα ανήκει στη γενική εκπαίδευση. Ειδικά για εκπαιδευτικούς με εμπειρία, έχει σχεδιαστεί το μοριοδοτούμενο 9μηνο πρόγραμμα «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση: Θεωρητικές και Πρακτικές Εφαρμογές»Με τις σύγχρονες συναντήσεις αυτό το πρόγραμμα δίνει δυνατότητα να πάρετε από ειδικούς άμεσες απαντήσεις.

Παράλληλα για ένταξη στους επικουρικούς καταλόγους Ειδικής Αγωγής και ευέλικτη και οικονομική εκπαίδευση υπάρχει το ασύγχρονο πρόγραμμα «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση».

Αλλά και για την Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, Επικοινωνία και Διδασκαλία της Ελληνικής έχει σχεδιαστεί ένα μοριοδοτούμενο 9μηνο πρόγραμμα «Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, Επικοινωνία και Γλώσσα» που συνδυάζει και τα τρία πεδία και είναι εξ ολοκλήρου εξ αποστάσεως. Για την εξέλιξη, ακόμη, έχουν σχεδιαστεί προγράμματα όπως Εκπαίδευση στη ΜεντορείαΗγεσία στην Εκπαίδευση, Διαπολιτισμική Ψυχολογία και άλλα που προσφέρουν πολλά από όσα χρειάζεται κανείς για να είναι πραγματικός δάσκαλος στο σχολείο.

Για όλα τα προγράμματα το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών έχει φροντίσει να έχουν ειδικά δίδακτρα οι εκπαιδευτικοί, αλλά και υποτροφίες, δωρεάν προγράμματα και άλλα προνόμια.

Οι άνθρωποι του Learn Inn Ε.Κ.Π.Α. είναι πάντα πρόθυμοι να σας υποστηρίξουν και να σας συμβουλεύσουν, για να κάνετε την καλύτερη επιλογή για εσάς.

Πληροφορίες: www.learninn.grinfo@learninn.gr, T. 210 7275 735, K. 6975 913005

Scroll to Top
Μετάβαση στο περιεχόμενο