Blog

Παιδαγωγικός Σύμβουλος-Μέντορας στο ελληνικό σχολείο

Παιδαγωγικός Σύμβουλος-Μέντορας στο ελληνικό σχολείο

Ο Παιδαγωγικός Σύμβουλος-Μέντορας στο ελληνικό σχολείο

Ο θεσμός του μέντορα των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών εισήχθη πρώτη φορά στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα το 2010 με τον νόμο 3848 και παρέμεινε ανενεργός. Όμως, το 2021 με ένα νέο νόμο, τον 4823/2021 – ΦΕΚ 136/Α/3-8-2021 (άρθρο 93) εισάγεται εκ νέου η θέση του μέντορα στη σχολική μονάδα ως αυτού/ής που καθοδηγεί και υποστηρίζει κάθε νεοδιοριζόμενο ή αναπληρωτή ή ωρομίσθιο εκπαιδευτικό με προϋπηρεσία έως πέντε (5) έτη.

Ας δούμε τι ορίζει ο νόμος

  • Ορίζεται από τον Διευθυντή ή τον Προϊστάμενο του σχολείου.
  • Μπορεί να επιλεγεί ο/η εκπαιδευτικός με αξιολόγηση «εξαιρετική» ή «πολύ καλή» σε όλα τα πεδία, μετά από την πρώτη εφαρμογή του συστήματος αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.
  • Η θητεία ενός/μία εκπαιδευτικού ως παιδαγωγικού συμβούλου – μέντορα συνεκτιμάται κατά την ατομική αξιολόγησή, καθώς και κατά την επιλογή του/της ως στελέχους εκπαίδευσης.

Δεν έχουν ορισθεί ακόμη τα προσόντα και τα κριτήρια ορισμού, οι αρμοδιότητες, η διάρκεια της θητείας, ο αριθμός των παιδαγωγικών συμβούλων – μεντόρων ανάλογα με το μέγεθος της κάθε σχολικής μονάδας και κάθε ειδικότερο θέμα σχετικά με την εφαρμογή του θεσμού.

Οι εκπαιδευτικοί, βέβαια, δείχνουν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για επιμόρφωση και εκπαίδευση στη μεντορεία ώστε να είναι έτοιμοι/ες, αλλά και να εξελιχθούν οι ίδιοι/ες επαγγελματικά και προσωπικά. Ας θυμηθούμε ότι η «μεντορική σχέση» αντλεί από την «Οδύσσεια» του Ομήρου.

Η Μεντορεία δεν στηρίζεται σε ιεραρχικές δομές, αλλά σε μία σχέση από την οποία αποκομίζουν τα μέγιστα και οι δύο. Στηρίζεται. λοιπόν, στις αμοιβαίες, ισότιμες και συνεργατικές σχέσεις και αυτό είναι το σημαντικότερο όλων (Awaya, και συν., 2003, σ. 52; Ambrosetti & Dekkers, 2010, σ. 52). Κάθε μεντορική σχέση έχει έναν δυναμικό χαρακτήρα εξέλιξης στον χρόνο, καθώς μέσα από αυτόν επέρχεται η ωρίμανση και αναπτύσσεται η εμπειρία και η γνώση και για τα δύο μέρη (Hobson, 2020, σ. 530). Τέλος, η διαπροσωπική αλληλεπίδραση μεταξύ των δύο και τα προσωπικά συναισθηματικά οφέλη που αποκομίζει κάποιος/α από τη μεντορική σχέση αποτελούν ουσιαστικά κίνητρα που ωθούν κάποιους/ες να αναλάβουν τον ρόλο του Παιδαγωγικού Συμβούλου-Μέντορα (Iancu-Haddad & Oplatka, 2009, σ. 60).

Βέβαια, δεν γεννιέσαι μέντορας! Για αυτό στις ανάγκες για επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών απαντά με ένα μοριοδοτούμενο και πολύ οικονομικό πρόγραμμα επιμόρφωσης:

Εκπαίδευση στη μεντορεία: συμβουλευτική και υποστήριξη υποψήφιων και νέων εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Σε αυτό κάθε εκπαιδευτικός θα βρει πλούσιο υλικό και εμπειρίες από ειδικούς στη Μεντορεία που χρησιμεύουν έτσι κι αλλιώς στην επιμόρφωση όσων εργάζονται στην εκπαίδευση.

Οι ενότητες του προγράμματος είναι σχεδιασμένες με το σκεπτικό της ισοτιμίας στη μεντορική σχέση και βέβαια με βάση τις πραγματικές ανάγκες του/της εκπαιδευτικού στο σύγχρονο σχολείο:

  1. Εκπαίδευση μέσω Μεντορείας. Πτυχές και ζητήματα με βάση τη σύγχρονη παιδαγωγική επιστήμη.

2. Σχολικό κλίμα και δεξιότητες επικοινωνίας.

3. Υποστήριξη και συμβουλευτική κατά τη μεντορική σχέση.

4. Προσωπική μαθησιακή θεωρία και εκπαίδευση υποψηφίων εκπαιδευτικών μέσω μεντορείας.

5. Παιδαγωγικές και μεθοδολογικές προσεγγίσεις διδακτικής και αξιολόγησης στο πλαίσιο μιας δημοκρατικής παιδείας.

6. Υποστήριξη των υποψηφίων εκπαιδευτικών στον σχεδιασμό μαθήματος και τη χρήση διδακτικής μεθοδολογίας.

7. Η αυτοαξιολόγηση ως προϋπόθεση εξάσκησης της μεντορείας και του εκπαιδευτικού έργου.

Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να λάβετε με email στο info@learninn.gr ή τηλεφωνικά στο 2107275735

καθώς και στην ιστοσελίδα του σεμιναρίου Εκπαίδευση στη Μεντορεία:

https://learninn.gr/ekpaideysi-sti-mentoreia-symvoyleytiki-kai-ypostirixi-ypopsifion-kai-neon-ekpaideytikon/

 

 

Scroll to Top
Μετάβαση στο περιεχόμενο